terug in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lia Ultee - WaarBenJij.nu terug in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lia Ultee - WaarBenJij.nu

terug in Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Lia

17 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zaterdag 15/02

Vroeg ontbeten en daarna gewinkeld in Tiger Valley. een groot winkelcentrum vlakbij ons huis.

Tussen de middag thuis een buffetje gemaakt van alle lekkere dingen die we die ochtend gekocht hebben.
Het is heel erg warm, 37 graden, je hebt hier echt geen benul van de maand Februari, ik moet steeds nadenken.welke tijd van het jaar het in Nederland is!

We hangen een beetje rond Tiger Villa. Guusta en ik voelen ons niet zo lekker, we denken de hitte.
Jan bedenkt het plan om naar Bloubergstrand te rijden. Het werkt, we waaien uit en drinken een sundowner.
We voelen ons weer beter.

Rijden naar Waterfront, weer zoiets waarvan ik de sfeer niet kan beschrijven, daar moet je geweest zijn.

We eten bij Sevrugra een restaurant, dat Jan op al zijn ZA reizen nog nooit heeft kunnen boeken, altijd vol.

Nu is het dus gelukt en we eten er heerlijk, buiten. Erg gezellig zo aan het drukke Waterfront.

Naar huis en naar bed.

Zondag 16/02

Bernard komt ons om 9 uur ophalen.
We rijden met 2 auto´s naar een Township, hier gaan we een gospelmis bijwonen.
Het is grandioos. Ik heb hier al heel veel moois beleefd qua natuur en ontmoetingen maar dit is een hoogtepunt.
Zoveel geloof, plezier, zang, dans en saamhorigheid heb ik nog nooit ervaren.
Ik ben ontroerd en geniet er erg van.

Een vrij jonge priester, die tijdens de mis heel veel kontakt met zijn mensen heeft, geweldig is het.
Is het bij ons maar een kille koude bedoening.
Na de mis op naar het Rhodes memorial, ter nagedachtenis aan een beroemde Engelsman.
Mooie thee en koffietuin, waar we met Bernard heerlijk koffie drinken.
Iedereen met appeltaart, ik met mijn favoriet: Lemon Merinque taart.
Heerlijk. Onverminderd heet.
Er staan hier ventilatoren, die ook water vernevelen, daar koel je heerlijk van af!
Bernard vertrekt, hij gaat met Didi naar een High Tea, bij een vriend, die 70 wordt!

Wij in de auto op weg naar het volgende evenement, Jan is onvermoeibaar en heeft geen last vd hitte.
Guusta en ik volgen en puffen.
De Tafelberg op, een vd 7 werelwonderen. met de kabelbaan naar boven.
Daar gewandeld. adembenemende uitzichten op Kaapstad.

Terug naar Tiger Villa, lekker brood gegeten en op tijd naar bed.
Een geweldige dag!

Maandag 17/02

Ontbijt. Om 8.45 naar Hoheizen, waar B en D wonen. Guusta gaat skypen want haar kleindochter Pip wordt vandaag 2 jaar. Hoera!
we zingen met z´n allen voor haar.

Koffie gedronken met B en d en daarna op pad met B naar een heel groot Township: Khayelitsha.
We bezoeken een heel mooi projekt:Learn to Earn.
Er zijn veel mogelijkheden voor de bewoners van het Township.
Zij moeten een beginkapitaaltje van 300 rand investeren en kunnen lezen en schrijven.
Er waren de volgende mogelijkheden, waar we allemaal kennis mee maakten. een naai-atelier hier werden de basiis begrippen van het naaien geleerd. De meeste deelnemers richtten na hun cursus zelf een ateliertje op.
Basis computercursus. het doel van deze cursus is dat de cursisten een computer kunnen gebruiken in het dagelijks leven en het is een opstap voor andere mogelijkheden.
De Bakkerij de meisjes leren hier alles over het bakken van muffins, cake enz.
Recepten leren lezen, hoe het te mixen en te bakken maar ook alles over veiligheid en hygiëne.
de gebakken spulletjes werden door de meisjes in het Township verkocht.
Photoshop op apple computers en allerlei andere mogelijkheden.
Officie Administatie, het complete weerk vd administratie op de computer.
Word, Excel PowerPoint enz.

Het is een heel mooi projekt, dat mensen echt verder brengt.

Hierna doen we weer eens een wijngoed, het is tenslotte alweer lang geleden en het eind van mijn vakantie nadert en dan is het in ieder geval uit met de wijngoederenpret, maar daar staat dan vast weer iets anders tegenover, dus daar kijk ik ook naar uit.

Dit keer het Wijngoed Vergelegen prachtige tuinen eeuwenoude bomen en natuurlijk heerlijke wijn bijv de Chardonnay.

We eten en drinken er heerlijk en maken daarna een wandeling over het wijngoed.

Hierna naar huis. beetje lezen kletsen en weer een heerlijke omelet van Jan.
We worden verwend.
Naar bed en morgen weer een mooie dag.

Hub, ik was blij met jullie berichtje.maakte me wat ongerust. Is alles goed met Paula? Bedankt voor de uitnodiging en veel groetjes!

jet, fijn dat je zo goed vooruit gaat en ik verheug me op je bericht morgen!Doe veel groetjes aan Annet!

Hub en Maria gaat alles goed met de voorbereidingen vd verhuizing?

En natuurlijk tot slot een enorme knuffel voor JMS!

Heel veel groetjes voor iedereen en hartelijk dank voor alle leuke reakties!

Jan Guusta Lia

• 17 Februari 2014 - 22:54

Romy:

Heeeeey Lia,
    Hoorde van mama dat je geappt had
    Fijn om te horen dat t goed met je gaat!
    Wat een geweldige mooie en spannende verhalen
    Vertel je. Fijn dat je zoveel kunt laten weten
    Hoop dat je nog veel leuke dingen meemaakt
    Maar dat zal wel lukken
    En leuke souvenirs kunt kopen hint hint haha grapje
    Veel plezier nog en succes met t werk daar
    We horen snel weer iets van elkaar
    Dikke kus en de groetjes van hier
    XxRomy

• 18 Februari 2014 - 13:43

Annie Deelen:

Hallo Lia,
    Vandaag jou verhalen pas gevonden en zitten lezen.
    Ik herken hier heel veel van en als je het dan leest dan komen alle herinneringen weer terug en ook de zin om er weer te zijn. Jullie hebben het deze keer wel uitzonderlijk warm maar het weer is overal een beetje van slag hier is het ook absoluut geen winter.
    Hein had vorige week de griep en nu ben ik geveld. Ik vind het geweldig dat jij daar gaat werken en hoop dat je er veel plezier en voldoening aan zult beleven en wensen je daarbij heel veel succes.
    We blijven je volgen.
    Groeten Hein en Annie

• 18 Februari 2014 - 22:41

Peter:

Hey lia wat is het toch warm bij jullie hoop dat je over een tijd beter tegen de warmte kan.
    Wat mooie verhalen die je elkeer schrijft!
    Zo bijzonder wat je allemaal mee maakt.
    Veel plezier.
    Hier is het wat koeler 10 graden ongeveer maar het was lekker weer om te werken.
    Maandag weer een coopertest gedaan in 12 minuten 3060 meter gelopen
    Lia ik wens je super veel plezier en ervaringen die je tegen komt.
    Groetjes peter

• 19 Februari 2014 - 09:31

Janny En Sjaak Dijkshoorn:

Lieve Lia ,

Wat een mooie reis heb jij gemaakt en wat heb je veel gezien en we
    hopen voor dat je daardoor geestelijk en mentaal tot veel meer in
    staat bent als voor de reis ,dat zou heel mooi en fijn voor je zijn
    Maak er verder nog een mooie tijd van in dat verre Zuid-Afrika
    en doe iedereen om je heen de groeten van ons ,

dikke kus van Janny en Sjaak .

• 20 Februari 2014 - 19:31

Yvonne Michel :

Hallo Lia,
    Iedere keer lees ik weer mooie en boeiende verhalen van jullie. En wat een variaties. Heerlijk al die wijnen te proeven zou iets voor mij zijn. Wat een hitte daar nu hier is het klimaat wat je kunt zeggen geen winter. Ook leuk om een project te bezoeken wat ze de mensen leren.
    Lia geniet nog lekker straks aan het werk.
    Liefs,
    Yvonne

• 20 Februari 2014 - 20:55

Anne-marie:

Hoi Lia

weer een leuk verslag
    jij maakt echt veel mee en jouw verslagen stralen gewoon, heerlijk

Hier is inmiddels de 2 ling geboren en alles goed gelukkig

dus he he weer een zorg minder

hopelijk ben je al wat aan de hitte gewend

heel veel liefs van ons anne-marie en ayhanxxx

• 21 Februari 2014 - 21:35

Maartje, Maarten, Fenne En Job:

Hoi Lia,
    Ik heb de reisverhalen ook gelezen. Al een mooie tijd gehad samen met Jan en Guusta lazen we wel hier en via de apps die Jan ons stuurde.
    We wensen je heel veel succes met het werk wat je nu doet met de kindjes. Super zeg. En natuurlijk heel veel plezier nog in het mooie en warme zuid Afrika.
    We lezen je verhalen weer hoe het allemaal met je gaat en wat je allemaal mee maakt.
    Groetjes uit Gemert.
    Maarten, Maartje, Fenne en Job